Volkswagen
olkswagen AG nebo jen VW je německá automobilka sídlící ve Wolfsburgu. Je členem skupiny Volkswagen Group. Její název v překladu znamená lidový vůz. Byla založena v roce 1937 jako Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH a později přejmenována na Volkswagenwerk GmbH. Založení automobilky v nacistickém Německu prosazoval Adolf Hitler.
Obsah
Historie[editovat | editovat zdroj]
Dnešní akciová společnost Volkswagen AG (Volkswagen = německy lidový vůz) byla založena v roce 1937. Ideu „lidového vozu“ prosazoval především Adolf Hitler, který 8. března 1934 při zahájení 24. mezinárodní automobilové výstavy (Internationale Automobil-Ausstellung, IAA) uvedl, že cílem je vyrábět vozy pro široké vrstvy obyvatelstva.[1] Mělo jít o automobil, který by při jízdě na německých dálnicích dosahoval cestovní rychlosti 100 km/h, měl mít čtyři sedadla, byl by úsporný co se týče spotřeby paliva a jeho cena měla být nižší než 1000 RM.
Konstrukcí takového automobilu pověřil Hitler rodáka z Vratislavic nad Nisou (dnes městská část Liberce) Ferdinanda Porscheho, a to také díky tomu, že ten už se takovou koncepcí několik let zabýval. Pověření k výstavbě automobilky obdržel Ferdinand Porsche již v roce 1934, ale nejasný způsob financování celý projekt pozdržel až do roku 1937, kdy byla založena Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (Společnost pro přípravu německého lidového vozu). Ta byla v roce 1938 přejmenována na Volkswagenwerk GmbH. Podle britského historika Richarda J. Evanse, Hitler, jenž se zajímal o auta (avšak nikdy žádné neřídil), osobně navrhl charakteristický zaoblený tvar budoucího vozu, inspirovaný designem českých vozů Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky. Tuto výraznou inspiraci vozem Tatra ovšem Volkswagen uznal až v roce 1961, kdy souhlasil s jednorázovým vyplacením odškodného československému státu.[2]
V roce 1938 bylo založeno město s názvem Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (Město vozů KdF u Fallerslebenu), kde byla plánována výroba lidového vozu pod značkou KdF (Kraft durch Freude, tj. Síla skrze radost). Po začátku druhé světové války se však společnost musela přeorientovat na zbrojní výrobu. Závod přebral opravárenské práce na letadlech Junkers Ju 88 a začal vyrábět vojenské terénní a obojživelné vozy KdF 82 a KdF 166. V roce 1942 byl s přehledem největším výrobcem osobních automobilů v Německu. V této době tvořili dvě třetiny pracujících v závodě lidé na nucených pracích. Po skončení druhé světové války bylo město přejmenováno na Wolfsburg a vyráběné automobily i celá společnost dostaly nové jméno Volkswagen. Hned v roce 1945 byla obnovena výroba osobních automobilů podle původních projektů, avšak pod britským vedením. V letech 1946-1948 dosáhl objem produkce 1 000 automobilů měsíčně.
Roku 1950 zahájila automobilka výrobu jednoho ze svých nejslavnějších modelů, vozu Volkswagen Transporter. Vůz s tímto názvem vyrábí společnost dodnes.
V 50. letech 20. století zahájil Volkswagen expanzi do světa. Byla založena dceřiná společnost v Brazílii a zahájen prodej automobilů VW na všech kontinentech včetně Austrálie a Asie. V 60. letech pokračoval Volkswagen v expanzi, ale zažil i několik odbytových krizí. Rok 1965 se zapsal do historie firmy spojením s automobilkou Auto Union GmbH, ve které získal Volkswagen postupně téměř 100 % podíl. Tato společnost se v roce 1969 spojila s NSU Motorenwerke AG a přejmenovala se na Audi NSU Auto Union AG.
70. léta přinesla zásadní změny v modelové politice koncernu Volkswagen. Byla zahájena produkce dodnes vyráběných modelů Volkswagen Passat a Volkswagen Golf. Na druhé straně byla ukončena výroba modelu Volkswagen Käfer v Německu, který však byl až do roku 2003 v této podobě vyráběn v Mexiku. V 80. letech pokračoval VW v modernizaci zaváděním nových technologií (Katalyzátor, elektronické vstřikování), získal nadpoloviční většinu akcií španělské značky Seat (byla to třetí samostatná značka koncernu) a spoluprací s jinými (převážně japonskými) firmami dosáhl podílu 10% na automobilovém trhu v Evropě a 20% v Severní Americe.
V 90. letech 20. století připojil Volkswagen do svého koncernu českou automobilku Škoda Auto včetně jejích veškerých výrobních kapacit a tradiční značky Škoda. Paradoxní je fakt, že Volkswagen je mnohem mladší značkou než Škoda. Od připojení do koncernu Volkswagen v roce 1990 však „Škodovka“ prodělala velké změny a stala se postupně moderním výrobcem automobilů s všestranně vysokou úrovní, plně konkurenceschopným na světových trzích.
V roce 1993 prodělal koncern Volkswagen velkou krizi, kterou však překonal hlavně díky úspěšným novým generacím modelů Golf a Passat, které doplnil model Polo.